ضدیخ چیست و چه کاربردی دارد؟

   ضدیخ ترکیبی است از گلیکول‌ها که در واقع الکل‌های سنگین هستند و به همراه ترکیبات خاصی که علاوه بر خاصیت پایین آوردن نقطه انجماد خواص ضدخوردگی ضد رسوب و ضدجوش را به ضدیخ می‌دهند.
تفاوت ضدیخ ‌ها در نوع فورموله کردن این ترکیبات است که خود را نشان میدهد. اکثر ضدیخ‌ها یخ نمی‌زنند چون ماهییت گلیکول‌ها این است که در ترکیب با آب یخ نکنند.

چه موقع ضد یخ یخ می‌بندد؟

هنگامی که با آب خیلی رقیق شود و زیر بیست و پنج درصد ضد یخ برسد و فقط رنگ مشاهده شود. درغیر اینصورت فقط طبق جدول روی ظرف، ضد یخ یخ می‌زند.

ضدیخ مرغوب را چگونه باید تشخیص داد؟

اکثر تصورات عامیانه در خصوص ضد یخ متاسفانه اشتباه است و عده‌ای دسته بندی می‌کنند که فلان ضد یخ روغنی و فلان برند الکلی و… تمامی ضد یخ‌های موجود پایه گلیکولی هستند و تشخیص ظاهری ضدیخ مرغوب خیلی مشکل است و با چند راهکار ساده می‌توان باکیفییت‌ها را از ضد یخ‌های بی کیفییت تشخیص داد و یا در آزمایشگاه دقیق می‌توان تشخیص داد.

یکی از موارد مهم، ظاهر ضد یخ است هرقدر ضدیخ غلیظ‌تر باشد نشان می‌دهد مرغوبتر است و لذا ضد یخ‌هایی که خیلی شبیه آب از نظر رقیق بودن هستند کیفیت پایین‌تری دارند.

از علایم دیگر ضد یخ خوب بدون بو بودن آن است، ضد یخ نباید بوی زننده و تیز داشته باشد، اگر ضد یخ بو داشته باشد نشان دهنده آن است که از مواد بازیافتی در ساخت آن استفاده شده است.

تست نقطه انجماد: ضد یخ خالص یخ می‌زند که البته برای عده زیادی عجیب است و خیلی‌ها این قضاوت نادرست را داشته‌اند اما باید گفت که ضد یخ خالص باید در محدوده هیجده درجه زیر صفر یخ بزند و این یکی از علامت‌هایی است که نشان می‌دهد ضدیخ آب ندارد، ضدیخ زمانی یخ نمی‌زند که با آب مخلوط شود ، به تنهایی یخ می‌زند.

ضدجوش: ضدیخ اورست علاوه بر استفاده به عنوان ضدیخ در فصول سرد سال، در واقع بطور همزمان یک عامل قوی ضدجوش و ضد زنگ و خوردگی نیز است که به این ترتیب در تمام فصول سال به بهترین نحو از تمام قسمت‌های سیستم خنک کننده موتور خودروها محافظت بعمل می‌آورد.

یک ضد یخ و ضدجوش مناسب باید بر اساس آخرین دانش فنی روز فرموله شده و مطابق با استانداردهای BS6580 , ASTM D-3306 و استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI-338 تولید شود.

ویژگی‌های یک ضدیخ و ضدجوش مناسب 

  • یک ضد یخ مناسب حاوی جدیدترین مواد ضد خوردگی با قدرت محافظت بالاتر برای قطعات با جنس‌های متفاوت شامل چدن، آلومینیوم، برنج، مس و… است.
  • سازگار با تمامی قطعات لاستیکی و پلاستیکی سیستم و خنک کننده خودروها است.
  • دارای بالاترین قابلیت انتقال حرارت و پایداری در شرایط عملیاتی است.
  • دارای قابلیت کارکرد طولانی مدت است.